Social service design: onderzoek, strategie & innovatie voor maatschappelijke vraagstukken en publieke dienstverlening

We helpen organisaties met een publieke functie om taaie maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Of om hun klanten beter te bedienen. Daarbij zijn alle interne en externe betrokkenen actief onderdeel van het innovatie- en ontwerpproces. Samen vergaren we inzicht, formuleren we een nieuw (toekomst)perspectief en ontwerpen we nieuwe interventies, interacties of publieke dienstverlening. Door te begeleiden bij implementatie en de veranderingen die nodig zijn, realiseren we duurzame impact.

Of het nou gaat om een 'wicked problem' met maatschappelijke impact of om het innoveren van je dienstverlening – voor elk vraagstuk volgen we een beproefd proces, dat uiteraard is afgestemd op jouw specifieke vraag. De invulling kan dus verschillen, maar onze projecten doorlopen meestal de volgende fases:

Mensen en hun leefwereld begrijpen, innovatiekansen in kaart – Empathisch onderzoek

Hoe raken maatschappelijke vraagstukken en publieke dienstverlening mensen in hun dagelijks leven en (sociale) omgeving? Welke onderwerpen of thema’s leven voor hen, en wat zijn hun behoeften en verwachtingen? Met kwalitatief empathisch onderzoek brengen we de leefwereld van mensen in kaart. We zorgen voor inzicht in hun perspectief, motivatie, houding, gedrag en ervaring. We laten je zien waar drempels liggen of knelpunten ontstaan. Samen vertalen we dat vervolgens naar kansen voor verbinding, verbetering en vernieuwing.

Lees meer

Maatschappelijke vraagstukken tackelen en publieke dienstverlening verbeteren – Strategie & Innovatie

We helpen je om taaie maatschappelijke vraagstukken te tackelen. En om publieke dienstverlening te verbeteren en te vernieuwen. We ontwerpen nieuwe interventies en diensten waarin mensen weer centraal staan. We nemen je werk uit handen en helpen bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van strategie. Met een praktische aanpak, coaching en project-, programma- of interimmanagement adviseren en begeleiden we je organisatie bij de veranderingen die nodig zijn.

Lees meer

Zelf aan de slag, snel resultaat; inspirerend en effectief begeleid – Design sprints, gespreks-/procesbegeleiding & workshops

Wil je samen met collega’s of stakeholders aan de slag met een maatschappelijk of dienstverleningsvraagstuk, en zoek je iemand om dat proces te begeleiden? Of wil je snel aan de slag met klantgerichter maken van je dienstverlening, maar heb je geen tijd of budget voor een uitgebreid onderzoek- of adviestraject? Dan helpen we je graag in design sprints of met procesbegeleiding, workshops en inspiratiesessies.

Lees meer

Ontdek hoe wij jou kunnen helpen

Sta je voor een taai maatschappelijk probleem? Wil je je dienstverlening verbeteren of innoveren? Wij onderzoeken, adviseren, ontwerpen en implementeren oplossingen met impact. Ook 'losse' onderzoeken, korte adviestrajecten en design sprints kunnen waardevol zijn. Boudewijn vertelt je graag meer!

Contact

Of bel Boudewijn Bugter 06 24 24 68 58