Doelgroep: ambitieuze VWO-scholieren

De VU richt zich op ambitieuze VWO-scholieren die, aansluitend op de propositie van de VU, ‘verder willen kijken’. Het bachelor-oriëntatieplatform sluit aan bij hun behoeften, wensen en voorkeuren.

‘Mobile first’ en ‘content first’ als uitgangspunten

Bij het ontwikkelen van de website was ‘mobile first‘ een van de belangrijkste uitgangspunten. Het is de eerste stap in het mobile ready van het online landschap van de VU. De website moest dus volledig responsive worden opgezet.

Een ander belangrijk uitgangspunt was ‘content first‘. Immers, de content is the proof of the pudding. Daarom besteedden we veel aandacht aan de juiste content voor de doelgroep. Zonder daarbij de propositie van de VU te vergeten.

Inzicht vergaren met doelgroeponderzoek

Bij de ontwikkeling van de website baseerden we alle keuzes op inzicht in de behoeften van de doelgroep. Inzicht dat we achterhaalden met doelgroeponderzoek.

Toptaken als basis voor content en interactie

Allereerst gaf ons onderzoek inzicht in de toptaken van de VWO-scholieren én HBO-studenten. Uit ons toptakenonderzoek bleek dat er sprake was van een duidelijke Long Neck: een kleine set van taken krijgt in de enquête een buitenproportioneel hoog aantal punten van klanten. De vuistregel dat 5% van de taken op z’n minst 25% van alle punten krijgt, werd ook hier weer bevestigd. Sterker nog, de top-10 van taken kreeg ruim 50% van de stemmen. Dat betekent dat deze 10 taken veel en veel belangrijker zijn voor de doelgroep dan de overige 60 taken die we uitvroegen. Dit was dan ook de basis voor zowel het interactieontwerp als de contentstrategie.

Meer weten over toptakenonderzoek?

Overige inzichten uit het doelgroeponderzoek

Ons onderzoek maakte bovendien duidelijk op welke variabelen de scholieren studies vergelijken. Ook kregen we inzicht in de concurrentiepositie van de VU, doordat we in kaart brachten welke andere universiteiten de scholieren overwogen. Daarnaast achterhaalden we kanaalvoorkeuren. En ten slotte bleek uit het onderzoek wat de scholieren van de VU vonden, en in hoeverre ze bereid waren om de VU aan te bevelen aan anderen.

Meer weten over inzicht uit onderzoek?

VU is verder kijken

Het Bachelor-oriëntatieplatform motiveert, verleidt en stimuleert de potentiële student om verder te kijken, in aansluiting op de (merk)identiteit van de VU. De VU is meer dan alleen studeren en wil ook een maatschappelijke bijdrage leveren.

Het platform sluit daarop aan. Door verrassende suggesties te doen of onverwachte verbanden te leggen. Door gerelateerde content op een pagina te bieden. En door bezoekers een blik op de toekomst te bieden. Zowel in context, content en functionaliteit leggen we verbanden en motiveren we de bezoeker om zich zo optimaal mogelijk te informeren. Om niet te stoppen op een bepaald punt, maar weloverwogen door de site te navigeren om zo tot een optimale studiekeuze te komen. En daarbij eerlijk tegen zichzelf te zijn (om uitval te voorkomen).

Onze rol bij de ontwikkeling van het platform

Samengevat, nam Customer Revolution de volgende activiteiten voor haar rekening:

  • Doelgroeponderzoek: inzicht in behoeften, verwachtingen en ervaringen
  • Contentstrategie: welke content is nodig en wat zijn de eisen daaraan?
  • Contentworkshops: faculteiten betrekken en input genereren
  • Interactieontwerp: de basis voor het design
  • Begeleiden contentproductie en visual design
  • Usabilitytest na livegang: wat is er nog te verbeteren?

Resultaten: duidelijke verbeteringen

De website ging begin januari 2016 live. In het eerste kwartaal van 2016 bleek uit een analyse van de statistieken een aantal klinkende resultaten. Ten opzichte van de Bachelor-omgeving op het oude VU.nl, realiseerde het nieuwe platform:

50% lagere bounce rate ten opzichte van de Bachelor-omgeving op VU.nl

60% stijging direct bezoek ten opzichte van de Bachelor-omgeving op VU.nl

40% langer verblijf op pagina's ten opzichte van de Bachelor-omgeving op VU.nl

Eindresultaat

In dit project werkten we nauw samen met andere vaste partners van de VU: Present Media tekende voor projectmanagement en was samen met ons de drijvende kracht achter het concept. Total Active Media nam het visual design en de contentproductie (inclusief fotografie) voor haar rekening. Uiteindelijk ziet het platform er zo uit:

Mobiel

Mobiel

Desktopversie Bachelorplatform VU (afbeelding homepage)

Desktop